Monday, October 27, 2008

Lapuk....

Tanpa disedari, Bahasa Malaysia saya sudah semakin lama, semakin lapuk.

Dalam Kursus Integrasi yang diadakan baru-baru ini, saya cuba mengajukan soalan dalam BM tanpa menggunakan perkataan daripada Bahasa Inggeris. Namun, saya mengambil masa yang begitu lama untuk membentuk sebaris ayat.....kerana saya memerlukan beberapa saat untuk memikirkan perkataan yang sesuai untuk menyambung ayat yang tengah dibentuk.

Saya sudah biasa mendengar ayat-ayat yang mempunyai pelbagai bahasa tetapi dalam kursus itu, terdapat beberapa ayat pelik yang keluar daripada mulut fasilitator and pelajar....hampir ketawa saya dibuat mereka.

Saya faham...Oleh sebab kita semua sudah lama tidak menulis karangan dan bertutur dalam BM sejak keluar dari Sekolah Menengah, majoriti daripada kita berfikir dalam bahasa ibunda masing-masing ataupun BI. Kadang-kala, walaupun kita cuba berbahasa kebangsaan sepenuhnya, terdapat perkataan-perkataan Inggeris yang amat susah digantikan oleh BM dalam sekelip mata.

Masa saya menonton Heroes Musim Pertama, saya memerhati Noah sengaja berfikir dalam Bahasa Jepun supaya Matt tidak dapat membaca fikirannya.

"Eh, bolehkah kita bertukar bahasa ketika berfikir?"

Sejak itu, baru saya sedar bahawa manusia sememangnya berupaya berbuat demikian.

Kefasihan kita dalam sesuatu bahasa akan menentukan kepantasan kita dalam membuat tafsiran. Ketika berada di dalam tandas tadi, saya cuba berfikir dalam Bahasa Malaysia tetapi asyik tersekat. Tidak produktif langsung. Tiba-tiba, perasaan malu mula menyelubungi jiwa. Bagaimanakah tahap BM seorang bekas pembahas jatuh dengan begitu mendadak? Bayangkan betapa kecewanya Pn Zura, Pn Noorsinah, dll jikalau saya tidak lagi mampu untuk bertutur dalam BM dengan fasih.

Namun, saya masih dapat menepuk dada kerana ada lagi rakan-rakan yang tidak "memulangkan BM kepada guru mereka". Sebagai contoh, dalam blog mereka, Wei Liang dan Jingguo mengarang dalam BM dari semasa ke semasa. Malah, Jingguo menyeru kawan-kawannya supaya cuba menggunakan BM dalam blog mereka sempena Bulan Kemerdekaan 2 bulan yang lalu. Arjun juga mengambil initiatif untuk membentangkan hujah-hujahnya dalam BM walaupun dia menyelitkan beberapa perkataan Inggeris di bahagian yang pelik.

Tidak dapat disangkal bahawa BM tidak begitu penting jikalau dibandingkan dengan Bahasa Mandarin, Arab, Sepanyol, Inggeris, dan Perancis. Kalau diberi peluang untuk belajar bahasa lain, BM tidak tentu berada dalam senarai pelajar tersebut. Namun, BM merupakan Bahasa Kebangsaan Malaysia. Mahu atau tidak, BM akan tetap dipelajari di sekolah selain BI. Justeru, gunakanlah BM dari semasa ke semasa terutamanya ketika menghadiri kursus-kursus MoHE. Campuradukkan bahasa lebih baik daripada melepaskan sesuatu bahasa itu sepenuhnya =)

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

actually, they do teach Bahasa Indonesia in Australia... Some of my frens took that class when they were in high school.

Monday, October 27, 2008 at 6:27:00 PM GMT+8  
Blogger syyeam said...

Yes, they actually have it in ANU as well =)
Malaysian students usually opt for Japanese if they want to learn an extra language in uni

Monday, October 27, 2008 at 7:31:00 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

I think your BM is not bad!

Monday, October 27, 2008 at 8:29:00 PM GMT+8  
Blogger iynas said...

Bahasa Melayu anda masih baik Yeam. Tahniah. Saya kagum anda masih dapat menyusun ayat dalam Bahasa Melayu dengan begitu baik sekali.

Satu tepukan.

(ok, this one sounds weird. satu tepukan x same dgn a round of applause. xkan nak tepuk skali jer. hahaha)

Tuesday, October 28, 2008 at 5:46:00 AM GMT+8  
Blogger YicHiN said...

ceh wah~ semangat gila untuk guna bahasa melayu!!! haha

bm saya juga dah merosot ;( padahal saya pelajar malay study kat intec ;p hahaha

Tuesday, October 28, 2008 at 11:51:00 AM GMT+8  
Blogger alonq_exe said...

Yeam, penguasaan Bahasa Melayu anda sangat baik! Mengagumkan.

Tuesday, October 28, 2008 at 7:29:00 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

teringat kuliah encik teh tahun lepas yang mana di kala kebosanan terperasan tulisan "Persatuan Bahasa Melayu Sekolah XX" di belakang baju seseorang..
terkejut, terkedu dan terbangga sekejap.. heh heh!

kak iynas, apa kata cuba 'satu tepukan gemuruh'?

Wednesday, October 29, 2008 at 10:05:00 AM GMT+8  
Blogger Xin Yin said...

hey yeam,

how is life treating u? Doing good.

saya rasa sungguh penat ketika membaca blog artikel ini. lama tak baca BM.

95% bm saya dah lama pulangkan kepada cikgu saya.

LOL

Wednesday, October 29, 2008 at 2:44:00 PM GMT+8  
Blogger syyeam said...

Haha..terima kasih! Yeam mengambil masa sejam lebih untuk mengarang sebab dah lama tak tulis dalam BM dengan susunan yang betul.

Eh Safuraa..Yeam dah lupa apa maksud terkedu la...

Xin Yin, lama tak jumpa! Yeam baik di Canberra. Begitu banyak yang telah berlaku..Harap Xin baik-baik di Macquarie =)

Wednesday, October 29, 2008 at 3:07:00 PM GMT+8  
Blogger iynas said...

yup2..satu tepukan gemuruh sounds more like it..thanx safuraa..hehe

Wednesday, October 29, 2008 at 4:42:00 PM GMT+8  

Post a Comment

<< Home